Kurz pro pedagogy a rodiče, na kterém se dozvíte, jak vytvořit inspirativní prostor, který bude děti nejen bavit, ale i podporovat ve spolupráci a motivovat k poznávání přírody. Koná se od 29. 2. v 9:00 do 1. 3. v 15:00.
Na konkrétním příkladě zahrady MŠ si ukážeme, jak lze uspořádat a smysluplně využít prostor, kde děti tráví svůj čas. V praxi si vyzkoušíme, jak místo vyhodnotit, jak sestavit požadavky na jeho užívání a jak nakonec rozhodnout, jaké změny podniknout a jak postupovat při jejich realizaci.
Získané dovednosti
Projdeme si společně celý proces navrhování zahrady a ukážeme si, co vše by měl finální projekt obsahovat. Řekneme si, co vše musí prostor pro děti splňovat, aby vyhověl hygienickým předpisům i bezpečnostním požadavkům. Naučíme se, co je permakulturní etika a v čem nám může pomoci s vyučováním dětí ve venkovním prostoru. Dostaneme tipy na rostliny vhodné pro malé zahradníky a nápady na jejich pěstování.
Kurz bude probíhat v prostorách Montessori školky a v přilehlé zahradě. Účastníci si mohou přinést také půdorysy vlastních zahrad.
Podrobněji k programu:
Dnešní děti mají omezenou možnost, hrát si venku: v lese, na louce, u potoka. Přicházejí tak o celou řadu zážitků, zkušeností a dovedností, které jim nelze zprostředkovat jinak než právě pobytem v přírodním prostředí. Chybějící kontakt s přírodou znamená ochuzení vývoje dětské osobnosti. To je škoda pro děti samotné, a zároveň má tento aspekt celospolečenský dopad. Děti, kterým chyběl v útlém věku kontakt s přírodou, nemají v dospělosti vztah k přírodě a k životnímu prostředí.
Školní zahrady mají často ideální podmínky k tomu, přiblížit dětem přírodu a její prožívání. Mohou se stát venkovní učebnou a laboratoří, ale také místem dobrodružných her a objevitelských výprav. Prostorem, kde se děti s přírodou seznámí a naučí se jí rozumět.
Jak zprostředkovat dětem kontakt s přírodou?
Jak má vypadat zahrada pro děti? Jak nejlépe využít její možnosti?
Jak nastartovat proces obnovy či založení nové zahrady?
Na co v průběhu návrhu a realizace nezapomenout? Jak správně členit zahradu s ohledem na její provoz a využití?
Jak vypadá projekt zahrady a co by měl obsahovat?
Jakých bezpečnostních a hygienických norem a zásad je třeba se držet?
Co na zahradě děti baví – a musejí v ní něco “dělat” ?
Jaké jsou potřeby pedagogů a dospělých při pobytu s dětmi v zahradě?
Jak zahradu naplánovat společně s dětmi?
Co a jak s dětmi na zahradě pěstovat?
Jak správně založit kompost či vyvýšený záhon?
přihlášky a více informací zde : https://www.akademiepermakultury.cz/course/zahrady-ktere-deti-bavi-aneb-zahrada-pro-deti-permakulturne-2020-02-29